Unika byggnader som blir bostäder

Kanske har du sett flera tv-program som handlar om omgjorda hus där folk bosatt sig. Ett par har förvandlat en gammal kyrka till hem, någon annan har inrett en fantastisk bostad i en nedlagd fabrik och en familj har byggt om ett gammalt fyrtorn till sitt eget lilla krypin. Det finns tusen möjligheter att förvandla en unik byggnad till något utmärkande när du ska köpa lägenhet. Kanske kan du göra om ett museum till en bostad eller få en bostad du gör om till att likna ett museum.

Att köpa lägenhet som renoveringsobjekt

Hitintills har vi pratat om att göra om helt otänkbara byggnader till bostäder men det finns faktiskt också en hel del fantastiska renoveringsobjekt att satsa på när du ska köpa lägenhet eller hus. Om du köper ett renoveringsobjekt har du stora möjligheter att göra om det till en väldigt personlig bostad. Naturligtvis kommer detta att kosta dig en del men ju mer du kan göra själv desto bättre. Tänk bara på att vissa delar måste göras av fackmän, såsom VVS och elektricitet.

Museilägenheter – vad är det?

Du som gillar att få lite inspiration om hur du själv kan ha det i din lägenhet eller bostad och som samtidigt vill bli lite kulturellt upplyst ska satsa på att besöka någon berömd museilägenhet. En museilägenhet är en lägenhet, ofta tidigare bebodd av någon berömd person, som nu har gjorts om till ett museum. Kanske är det en del av ett museum, kanske är det hela museet i sig. Det kan röra sig om en lägenhet från franska revolutionen, en lägenhet som en berömd konstnär har bott i eller hur kungafamiljen bodde förr i tiden. I Sverige finns det flera kända museilägenheter såsom Blockmakarens hus på Södermalm eller Stuckatörens våning som visar på hur en borgerlig familj levde på 1800-talet. Många av lägenheterna finns att se i Stockholms stad men även på andra orter i landet.

Några unika byggnader man gjort om till bostäder

Det här med att göra om gamla unika byggnader till bostäder har faktiskt fått sig ett rejält uppsving de senaste åren. Detta eftersom hållbarhetsfokuset är enormt just nu. I sviterna av pandemin har denna trend också vuxit sig större så det finns allt fler människor som vill lägga krut på att bosätta sig i byggnader som andas kultur, historia och kanske något väldigt annorlunda.

Några exempel på udda byggnader som blivit hem åt folk är vattentornet i Linköping som nu har gjorts om till studentbostäder. Detta gamla torn var bara ett ärr i ansiktet på staden förr i tiden men nu är det andra bullar.

Gamla rådhus har också fått sätta livet till återigen för att bli bostäder åt folk. Även äldre slott som stått tomma i årtionden bara för att pryda ett område. Synd och skam kan man tycka!

Folkskolor är förmodligen smarta byggnader som senare kan göras om till bostäder. I Sverige har flera stycken blivit förvandlade till svenska hem.

En annan lite udda byggnad är brandstationer. Här har man bevarat vissa prång och lättillgängliga vägar som finns kvar i lägenheterna.

Kanske något att tänka på nästa gång du ska köpa lägenhet!