Intressanta museer i Sverige du ska besöka

Svenskarna är ett ganska kulturellt folk även om vi främst är kända för att vara naturälskande. Runt om i landet finns det massor med kända och okända museer att besöka så här ska vi ta oss en titt på de mest intressanta museer som finns i vårt avlånga land.

Det finns säkert många föremål på svenska museer som du själv har lust att köpa, om så bara för investeringens skull. Faktum är att vissa museer faktiskt säljer ut olika historiska föremål som kan vara mer eller mindre dyra. För att ha råd med detta är det bra att se över sina ekonomiska situation, vilket du kan få hjälp med här.

Spritmuséet i Stockholm

På Djurgården alldeles i närheten av Wasamuséet ligger ett litet men mycket intressant museum som visar svenskarnas dryckesvanor och olika drycker i världen. Museet kallas för Spritmuseum och här kan du både läsa om intressant historia samt prova på olika drycker. Vi vill inte sticka under stol med att många kommer hit enbart för dryckesprovningarna…

Skissmuseet i Lund

har du alltid drömt om att bli konstnär eller vill du bara se hur olika konstnärer har skissat upp saker och ting eller påbörjat något som sedan har visat sig bli ett fantastiskt konstverk? Då ska du ta en tur till Lund och kolla in Skissernas museum. Här finns det en gedigen samling av skisser och kroki, både svensk och internationell. Kanske ett sätt att utveckla din egen ritteknik?

Zornmuseet i Mora

Vår älskade Anders Zorn gav Nationalromantiken sitt eget ansikte. Han är mest känd för sina nakna kullor och underbara vyer från den svenska skärgården och naturen i allmänhet. Han bodde i Mora på Zorngården tillsammans med sin hustru Emma Zorn. Gården är nu ett av Sveriges mest kända museer med verk som kostar miljoner. Det du!

Gotlands Museum

Är du ett fan av vikingar och intresserad av vår egen svenska bakgrund och historia så är Gotland den ultimata platsen att bege sig till. På Gotlands Museum kan du vältra dig i vikingaskatter och föremål som verkligen bara finns att se här. Dessutom är det härligt att uppleva vikingatiden på just Gotland som i stort sett är ett av sätena för vikingar. På det här museet kan du även se Igelkottsflickan som man hittat och som daterar från stenåldern. Hon är väl bevarad.

Flygvapenmuseum i Linköping

I vår 7:e största stad hittar di ett mycket välbesökt och intressant museum, nämligen Flygvapenmuseum. Det är inte förvånande att det ligger just här med SAABs säte och allt. Här kan du se gamla svenska flygplan, bland annat vraket av DC-3:an som helt plötsligt försvann 1952. Du kan även besöka Flyglabbet där du kan lära dig mer om flygteknik och kika in i olika flygsimulatorer. Perfekt att ta med barnen hit!