Garnison- och luftvärnsmuseet i Halmstad

Garnison- och luftvärnsmuseet är en liten men naggande god utflyktspärla i Halmstad. Museet, som tidigare hette 91:an museet, ligger precis utanför LV6s område. Den mest kända av museets samlingar är troligen statens rikssamling av luftvärnskanoner som innehåller alla luftvärnspjäser som har ingått i det svenska försvaret under 1900-talet. Förutom den här samlingen finns också många föremål från Västgöta-Dals och Hallands regementes historia samt utställningen ”Världskrig och en brudklänning”. Utställningen berättar om en kärlekshistoria, som är sann, och hur man syr en bröllopsklänning när det råder ransonering på så gott som allt på grund av världskriget som rasade.

Brudklänning, kärlekshistoria och världskrig

Hur kommer det sig då att det finns en brudklänning på ett garnison- och luftvärnsmuseum? Mitt under brinnande världskrig nödlandade den amerikanske piloten Pete i Skåne. Pete hamnade så småningom i Halmstad och här träffade han Kerstin och blev förälskad. När paret gifte sig 1945 var det ransonering på i princip allt. Lösningen blev helt enkelt att använda tyget i Petes fallskärm för att sy en brudklänning. Och det är den brudklänningen som nu är tillbaka i Halmstad för att visas på utställningen. När man en sådan här spännande historia kan man ställa sig frågan: varför är det måndagsstängt på så många svenska museer? Det beror oftast på att museerna har öppet på lördagar och behöver måndagarna till annat arbete.

91:an Karlsson och Rudolf Petersson

Det var under värnplikten vid I16 Hallands regemente som Rudolf Petersson fick inspiration till karaktärerna i serien 91:an Karlsson. På museet finns flera originalteckningar och flera av seriens karaktärer känns igen av de som minns dem. En av karaktärerna är General Bääfenhjelm, vars förebild var Hallands Regementschef Bror Birger Emil Mörcke även är en historiskt intressant person. När han gick i pension från den militära karriären, där han bl.a. var svensk försvarsminister, ägnade han sig mycket åt resor. Upplevelserna från sina resor skrev han ned i tre handskrivna böcker, på 600 sidor var, som tillsammans med en stor mängd fotografier och vykort finns bevarade på museet. Gör ett besök på museet om du är intresserad av Halland och militärhistoria!